بعد از نگارش دو مطلب در رابطه با دلایل افول محبوبیت گوشیهای الجی و HTC، در این مطلب به عوامل کاهش فروش گوشیهای سونی نگاهی میاندازیم. مانند الجی، سونی هم همچنان گوشیهای هوشمند باکیفیتی را روانهی بازار میکند اما به نظر میرسد این گوشیها فقط برای مدت محدودی توجه کاربران را جلب میکنند و در نهایت این افراد تصمیم میگیرند گوشیهای ساخت دیگر برندها را خریداری کنند. اما چرا شاهد چنین روندی هستیم؟
سونی با موفقیت در صنعت گوشی ناآشنا نیست. طی دهه ۲۰۰۰، تعدادی از موفقترین گوشیهای این بازار، توسط برند سونی اریکسون روانهی بازار شدند. در سال ۲۰۰۷، سهم بازار جهانی گوشیهای سونی اریکسون حدود ۹ درصد بود. در سال ۲۰۱۰، سونی اریکسون عرضهی گوشیهای اندرویدی مانند اکسپریا X10 و اکسپریا Arc را آغاز کرد.
در سال ۲۰۱۱، سونی سهام اریکسون را در بخش موبایل خرید و در نتیجه، بخش موبایل سونی به تکنولوژیهای شرکت مادر و بخش تحقیق و توسعه آن دسترسی کامل پیدا کرد. در سال ۲۰۱۳، گوشیهای این شرکت موفق شدند ۵ درصد از بازار جهانی را از آن خود کنند و مدیران بخش موبایل سونی قصد داشتند این شرکت را به سومین تولیدکننده بزرگ گوشیهای هوشمند تبدیل کنند. در عوض، بخش موبایل سونی در سراشیبی افتاد.
یکی از دلایل این روند افول، استراتژی کلی این شرکت در قبال بازار موبایل بود. سونی که یک غول تکنولوژی محسوب میشود، میخواست فقط با عرضهی گوشیهای ردهبالا، به «اپل» اکوسیستم اندروید بدل شود. در سال ۲۰۱۲، مدیرعامل بخش موبایل سونی گفت: «در این بخش ارزش و پول قرار دارد.» که به گوشیهای رده بالا اشاره دارد و خاطرنشان کرد برند سونی به عرضه محصولات رده بالا شهرت دارد و آنها میخواهند از این موضوع بهره ببرند. با این حال، جذابیت اپل برای مصرفکنندگان به این سادگیها قابل انتقال به بازار اندروید نبود، حداقل نه در سالهای اولیه این اکوسیستم، و روی هم رفته کاربران این دو پلتفرم تفاوتهای زیادی با یکدیگر داشتند.
کاربران اندروید برای انتخاب گوشی هوشمند موردنظر خود، حق انتخاب گستردهای داشتند و به همین خاطر، گوشیهای گرانقیمت باید از ویژگیهای بسیار جذابی بهره میبرند وگرنه کاربران گوشی ارزانتری که واجد ویژگیهای نسبتاً مشابهی بود، انتخاب میکردند. یکی دیگر از مشکلات مهم گوشیهای سونی در آمریکا، ارتباط نهچندان ایدهآل این شرکت با اپراتورهای مخابراتی بود. اگرچه جزئیات این اختلافات فاش نشده، اما ظاهراً به سرپیچی سونی برای اعمال تغییرات موردنظر اپراتورها برمیگردد. همچنین یکی دیگر از موضوعهای مورد اختلاف، احتمالاً اختلافنظر در زمینهی تقسیم سود حاصل از فروش گوشیها از طریق اپراتورها بوده است.
در هر صورت، بخش موبایل سونی همکاری خود را با اپراتورهای آمریکایی متوقف کرد که منجر به کاهش قابل توجه فروش این گوشیها و کنار رفتن از مرکز توجه کاربران آمریکایی شد. علاوه بر این، این اقدام بخش موبایل سونی یک پیامد منفی دیگر را هم برای این شرکت به همراه داشت. برای سالها، این کمپانی برای فروش گوشیهای خود در آمریکا به ناچار یا باید حسگر اثر انگشت این گجتها را غیرفعال میکرد یا اینکه از خیر فروش گوشیهای خود در این کشور میگذشت. دلیل اصلی این موضوع هیچوقت بهروشنی اعلام نشد ولی ظاهراً مربوط به بندی از قرارداد بین سونی و یکی از اپراتورهای آمریکایی برمیگردد.
نظرات کاربران